Social

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This unit is responsible for the edition of the magazine Social Panorama, in which Spanish and foreign social scientists collaborate to clarify and critically analyze relevant issues for the social organization and well-being of society. Likewise, it coordinates and monitors social research projects financed by Funcas, and collects and analyzes empirical data on attitudes and behaviors in Spanish society.

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Artículo

Household perceptions of the Spanish economy: Growth trends and social frictions

Spain has recorded some of the eurozone’s strongest post-pandemic growth, with gains driven by tourism, immigration, and EU recovery funds. Yet, household perceptions remain mixed, shaped by inflation, tax pressures, and persistent inequality that undercut the broader economic narrative.

Artículo

Bridging the financial literacy gap: Structural, cognitive, and situational disadvantage in adolescence

In recent years, adolescent financial literacy has gained prominence as a critical skill, yet large gaps persist across academic and socioeconomic cohorts, as well as across varying degrees of exposure to financial education. These disparities reflect deeper structural and educational inequalities, emphasizing the need for targeted interventions that equip all students for real-world financial decision-making.

Artículo

Causas del malestar económico de los hogares: resultados de la Encuesta Funcas de Economía y Finanzas de mayo de 2025

Este trabajo, basado en una
encuesta representativa, evidencia cómo las percepciones están mediadas por factores ideológicos,
generacionales y territoriales, lo que
obliga a repensar cómo se comunica y cómo se ejecuta la política económica.

Artículo

Mejorando la educación financiera de los adolescentes: vías cognitivas, estructurales y situacionales

El artículo parte de una constatación incómoda: una parte significativa de los adolescentes españoles no alcanza los niveles básicos de competencia
financiera según los últimos resultados de PISA. Frente a esta realidad, los autores sugieren un marco conceptual renovado que permite entender las causas profundas del rezago educativo
en esta materia. La propuesta distingue entre desventajas cognitivas (déficit en habilidades académicas fundamentales, como matemáticas y comprensión lectora), estructurales (condiciones
socioeconómicas o demográficas adversas, como bajos ingresos o nivel educativo parental limitado) y situacionales (falta de experiencias prácticas o de exposición a contenidos financieros en el hogar o en la escuela).

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Think tank dedicated to economic and social research

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