La empresa en España

La empresa en España

Fecha: 2012
Papeles de Economía Española, N.º 132 (2012)

Sumario

El entorno de la actividad empresarial en España. Un análisis comparado con la OCDE
  • ES:
    Se presenta una caracterización del entorno institucional en el que se desarrolla la actividad empresarial española comparado con el que se da en los 34 países de la OCDE. Con este fin se explotan tres diferentes fuentes internacionales. Utilizando técnicas de análisis multivariante se derivan una serie de indicadores para el conjunto de los 34 países. Se obtiene de una forma bastante robusta que España se encuentra atrasada en los factores analizados respecto a la mayoría de los países de la OCDE. Se termina estableciendo una relación entre los indicadores estimados y el PIB por hora de los países considerados.
    EN:
    We characterize the institutional framework for business in Spain, in comparison with the existing in OECD countries. We use three different international sources and using multivariate techniques we derive a set of indicators for all 34 OECD countries. Results show quite consistently that Spain lags behind the bulk of OECD countries in most institutional aspects. We find a positive relationship between computed indicators and GDP per hour for the sample.
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La calidad del recurso empresarial en España: Indicios e implicaciones para la competitividad
  • ES:
    Este trabajo proporciona algunos indicios sobre la calidad del recurso empresarial en España a partir de la productividad, del capital humano de los empresarios y del uso por las empresas de herramientas innovadoras de gestión. En el plano conceptual el trabajo relaciona la calidad del recurso empresarial con las causas de la heterogeneidad observada en empresas y empresarios, y con las consecuencias de la misma para la competitividad del conjunto de la economía. Los resultados del análisis sugieren potenciales deficiencias en el mercado de empresarios en España, con consecuencias negativas para la productividad por la vía de desaprovechar el potencial de creación de riqueza que ofrecen las economías de escala en las habilidades directivas.
    EN:
    This study provides evidence regarding the quality of entreprenership resources in Spain. Using productivity measures, together with human capital measures and the use of innovative practices of management as proxys to the entrepeneur caracteristics, we try to understand and explain the firm size distribution in our economy. The research links the quality of management (provided by managers and entrepreneurs) with the heterogeneity of the firm’s size which can have a relevant impact on competitiveness. The main results show that there are restrictions and imperfections within the entreprenership market which provokes negative effects to firm’s size and productivity.
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El endeudamiento de la empresa española: Teorías y realidades
  • ES:
    El objetivo de este artículo es analizar el comportamiento financiero de la empresa española durante el período 2000-2010, con especial atención a su elevado recurso al endeudamiento durante la fase expansiva del ciclo. Primero examinamos las teorías de la estructura de capital y sus predicciones empíricas, identificamos los determinantes de la decisión de financiación, presentamos la evidencia disponible y discutimos el impacto de las condiciones macroeconómicas en la dinámica del comportamiento financiero empresarial. Seguidamente nos servimos de estas consideraciones y de la información facilitada por la Central de Balances del Banco de España y Eurostat para analizar la relación del apalancamiento de la estructura de capital con las variables económicas y agregados monetarios que definen el ciclo económico, así como la evolución reciente de la estructura agregada de inversión y financiación de las empresas españolas no financieras.
    EN:
    We analyze the financial evolution of the Spanish firms for the 2000-2010 period, paying special attention to the high corporate debt in the growing stages of the economic cycle. First, we review the theories of the capital structure and their empirical predictions, we identify the determinants of the firms’ capital structure, we show the available evidence and we discuss the impact of the macroeconomic conditions on the corporate financial behavior. Then, we base on these ideas and on the information provided by the Central Balance Sheet Data Office of the Bank of Spain and Eurostat to analyze the relation between financial leverage and the economic variables and monetary aggregates that define the economic cycle, along with the recent evolution of the aggregate structure of investments and funds of the Spanish nonfinancial firms.
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La internacionalización de la empresa española. Perspectivas empíricas
  • ES:
    El trabajo analiza la expansión internacional de la empresa española a partir de los resultados de la investigación empírica reciente. El análisis realizado ha detectado varios cambios en este proceso, entre ellos: el creciente protagonismo del subsector de servicios a empresas; el primer puesto alcanzado por Estados Unidos como país destino de las operaciones internacionales; la presencia creciente en los países emergentes o la reciente pérdida de peso de las adquisiciones y filiales de plena propiedad como modos de entrada, provocada por la crisis económica y financiera. Asimismo, se ha puesto de manifiesto que las empresas españolas han sustentado su ventaja competitiva en el desarrollo y la explotación de recursos y capacidades distintos de los tradicionales.
    EN:
    This paper is a survey of the recent empirical research on the international expansion of Spanish firms. The most outstanding results are the following. First, the increasing number of multinational firms from the business services industry. Second, the recent rise of the US at the top position in the ranking of destinations for international operations. Third, the increasing importance of emerging markets. Fourth, the decline of acquisitions and wholly owned subsidiaries, as a consequence of the financial crisis. Our analysis also shows that the international expansion of Spanish multinationals has been backed by the development of resources and capabilities of a different kind than those of the established multinationals from developed countries.
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La marca como activo estratégico de la empresa española: Posición actual y perspectivas
  • ES:
    Este trabajo analiza la marca como factor de competitividad empresarial y fuente de ventaja competitiva sostenible. Desde una perspectiva integradora, y una vez esquematizado el estado de la investigación en materia de marcas, se analiza la situación actual y las perspectivas futuras de las marcas españolas en los mercados internacionales. El trabajo analiza cómo la situación y presencia actual de las marcas españolas en los mercados globales no se corresponde con el nivel de la economía española y el grado de multinacionalización alcanzado por sus empresas. Ahora bien, en estas dos últimas décadas también se refleja una tendencia creciente a una mayor implantación exterior de las marcas con estrategias que van más allá de la mera exportación. Esta situación permite pronosticar una mayor presencia y sostenibilidad de las marcas españolas en los respectivos mercados internacionales en los próximos años.
    EN:
    This paper analyzes the importance of brands as a source of business competitiveness and company’s sustainable competitive advantage. From an integrative approach, and once the state of branding research is conceptualized, the paper analyzes the actual situation and future perspectives of Spanish brands in international markets. The paper studies how the actual situation and presence of Spanish brands in global markets is not in line with the size of the Spanish economy and the degree of globalization reached by Spanish multinationals. However, in these last two decades it has also been observed an increasing trend towards the internationalization of Spanish brands, with expansion strategies not only focus on export, but also with entry modes that undertake foreign direct investments. This situation let us to predict a higher presence and sustainability of Spanish brands in international markets for the following years.
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Estrategias de innovación y exportación: Un análisis conjunto desde la perspectiva del conocimiento
  • ES:
    El cambio tecnológico y la creciente globalización de la economía hacen de las estrategias de innovación y exportación un elemento clave para mantener la competitividad internacional de la empresa. Sin embargo, existe un cierto desconocimiento sobre las relaciones de causa-efecto entre el conocimiento acumulado a través de la innovación y el aprendizaje y la internacionalización de las actividades de la empresa. El trabajo aporta evidencias empíricas sobre las relaciones propuestas en una muestra de empresas espa ñolas e italianas del sector cerámico, mostrando un efecto mediador de la capacidad de aprendizaje de las empresas en su actividad innovadora y exportadora.
    EN:
    With the increasing technological change and globalization of the economy, innovation and export strategies have become crucial to maintain business competitiveness internationally. Yet, our understanding is limited regarding about the cause-effect mechanisms between knowledge stock and learning capability, innovation and international activity. This study contributes to the literature by testing empirically these connections in a sample composed of Spanish and Italian ceramic tile producers. Our results show that innovation performance can act as a mediator in this relationship, fostering the influence of organizational learning capability on export intensity.
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Influencia de las políticas públicas de incentivos a la I+D+i sobre la propensión innovadora y el comportamiento de la empresa española
  • ES:
    El presente trabajo analiza el efecto de las políticas públicas sobre la propensión a innovar de las empresas manufactureras españolas y cómo los apoyos públicos sobre los inputs de la función de innovación se trasladan a mejoras en los outputs, en nuestro caso innovaciones en productos y/o procesos. Se busca respuesta a si las políticas públicas (fundamentalmente los incentivos fiscales) generan efectos marginales sensibles en el comportamiento innovador de dichas empresas que se trasladen a resultados concretos en términos de nuevos productos y/o procesos. El estudio empírico, al margen de hacer referencia a la situación a nivel agregado, utiliza dos bases de datos, la Encuesta sobre Estrategias Empresariales y una muestra de registros administrativos de empresas contribuyentes en el Impuesto de Sociedades (2008). Los resultados muestran que, si bien las políticas públicas parecen ejercer un efecto sobre los objetivos, su diseño no está en concordancia ni con las necesidades de las empresas ni con la estructura productiva de la economía española. Parece necesario, por tanto, una revisión a fondo que permita que los incentivos públicos tengan un mayor impacto sobre las actividades innovadoras, especialmente en las empresas pequeñas y muy pequeñas.
    EN:
    This paper proposes the analysis of the effects of public policies on the propensity to innovate of the Spanish firms. Moreover, we are interested in the way the use of public funds allows the transmission of inputs into outputs in the innovation function. Therefore, we are looking for answers about the marginal effects of public policies (especially fiscal incentives to innovation) on the innovative behavior of Spanish firms. The empirical study uses data from several sources, aggregated data from the OECD, the Survey on Business Strategies and tax records from the corporate tax. The results show that public policies have some effect on the use of private funds to promote innovation in big firms but they do not either affect the propensity to innovate or modify the behavior of small firms. As a result, we propose to make a deep revision in the design of the system of fiscal incentives in order to allow small and medium firms benefiting more from it.
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Decisiones corporativas en las empresas españolas
  • ES:
    El trabajo trata de ofrecer una panorámica de la investigación más reciente acerca de las estrategias corporativas seguidas por las empresas españolas. Se revisan 42 estudios agrupados en torno a tres grandes temas: decisiones de diversificación, decisiones de downsizing o de recorte de plantillas y procesos de fusiones y adquisiciones. Se identifican las cuestiones de investigación más frecuentes (pero también algunas posibles lagunas), las metodologías y fuentes de información más habituales, así como los resul tados más significativos, destacando las peculiaridades del contexto español.
    EN:
    The aim of this paper is to provide a survey about the recent research on the corporate strategies of Spanish firms. We examine 42 studies categorized by three research streams: decisions on diversification, downsizing and mergers and acquisitions (M&A). We identify the research issues and gaps, the more widely used methodologies and data sources and the more relevant results, underlining the particular traits of the Spanish context.
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Deslocalizaciones y productividad. ¿Una oportunidad para España?
  • ES:
    En este artículo describimos las últimas tendencias en materia de deslocalizaciones a nivel mundial y en particular para el caso español. De esta manera, hacemos referencia a los distintos sectores económicos y a los distintos tipos de procesos de deslocalización, al tiempo que nos aventuramos a realizar alguna conexión con la productividad y, en especial, con los bajos niveles mostrados por la economía española en los últimos años. Para ello, recurrimos al análisis de unos índices sobre la «intensidad de los procesos de deslocalización» utilizando datos de la OECD a nivel industria y país, que complementamos con datos de productividad de la base de datos STAN (también de la OECD) y con datos desagregados de la base de datos de la ORN (Offshoring Research Network).
    EN:
    This article describes the latest trends in offshoring strategies worldwide and for the particular case of Spain. We take the study of the major sectors of the economy and the di fferent types of offshoring, while trying to make some connection with the levels of productivity in a group of countries and, especially, with the low levels shown by the Spanish economy in recent years. For this we draw on the analysis of our own indices of «offshoring intensity» using OECD data for the industry and country levels. We also rely on productivity data from the STAN database (also OECD) and disaggregated data from the ORN database (Offshoring Research Network).
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Tendencias recientes en las estrategias de cooperación de la empresa española
  • ES:
    El objetivo de este trabajo es presentar un estado descriptivo de la cuestión sobre la actividad de la empresa española en acuerdos de cooperación o alianzas estratégicas entre 2000-2011. Tras revisar las conclusiones de estudios previos similares, analizamos la evolución temporal de acuerdos de cooperación, el número de socios de los acuerdos, la forma de gobierno de los mismos, la distribución de propiedad de las empresas conjuntas, el alcance geográfico de los acuerdos y de los socios, la distribución sectorial de los acuerdos así como las actividades implicadas. Los resultados indican la importancia de esta estrategia para el diseño de las operaciones de las empresas, si bien se aprecia una disminución en el número de acuerdos firmados por las empresas que operan en España, la formación de acuerdos principalmente de dos socios, y la influencia de la forma de gobierno en las variables analizadas (empresas conjuntas o alianzas estratégicas). Asimismo, crece el peso relativo de los acuerdos internacionales, lo que puede reflejar tanto la mayor globalización de la empresa española como el recurso a la cooperación como alternativa estratégica para la internacionalización.
    EN:
    The aim of this paper is to present a decriptive analysis about the activity of Spanish firms cooperative agreements during the period 2000-2011. After examining the conclusions of previous similar studies, we analyze the following variables: time evolution in the number of agreements, number of partners, governance mode (joint-ventures vs. strategic alliances), geographical scope of agreement activities and partners, nationality of partners, activities involved, and industrial distribution of agreements. Results suggest the importance of this strategy as a strategic option for the operational process, but also show the decrease in the number of total agreements along the time. Results also reveal how the mode of the alliance affects all the analyzed variables. International agreements are increasing due to the fact of the globalization of the business activity and the use of strategic alliances as a proper internationalization strategy.
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Los límites de la empresa desde la teoría de la empresa basada en el conocimiento
  • ES:
    Este artículo describe los argumentos principales que utiliza la teoría de la empresa basada en el conocimiento (TBC) para analizar la delimitación de los límites de la empresa. El propósito es ofrecer una guía exhaustiva para la utilización de la TBC como marco teórico para la investigación y toma de decisiones sobre estrategia corporativa. Además, se ofrecen ejemplos de empresas españolas de éxito, como son Santander, BBVA, Indra e Inditex, los cuales sirven para observar en la práctica empresarial las argumentaciones de la TBC sobre cuestiones relativas a la internacionalización de la empresa, su diversificación a lo largo de distintas industrias, mercados y productos, y su grado de integración vertical.
    EN:
    This article describes de main arguments used by the Knowledge-Based Theory of the Firm (KBT) for analyzing the definition of firm boundaries. Its purpose is providing a comprehensive guide for using the KBT as theoretical framework in corporate strategy research and decision making. In addition, successful examples of Spanish Firms as Santander, BBVA, Indra, and Inditex allow us to understand the arguments of the KBT in certain real managerial practice, as internationalization, diversification along different industries, markets, and product lines, and vertical integration.
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Innovación organizativa de producción en el sector del automóvil: Una visión panorámica
  • ES:
    El objetivo de este trabajo es, en primer lugar, describir la evolución histórica de las innovaciones organizativas de producción en el sector del automóvil, para, apoyándonos en dicha descripción, analizar qué necesidades cubren con mayor eficacia las diversas soluciones propuestas. En el marco global del trabajo se realizará una mención especial a los aspectos del entorno que han provocado la adopción de innovaciones por las empresas europeas y españolas del sector de automoción. En este trabajo se describe la evolución de las innovaciones organizativas vinculadas a dicho desarrollo. Dicho análisis comienza en el Detroit decimonónico y finaliza en los actuales planes de los fabricantes de automóviles en relación con la creación de modelos híbridos y eléctricos respetuosos con el entorno natural.
    EN:
    Any reference to organisational innovation requires the observation of the automotive industry, whose historic evolution can be considered paradigmatic. The relevance of this industry is supported not only on its capability to develop relevant innovations, but also on its spill-over effect on other industries. As a result, the aim of this paper is first to des cribe the historic evolution of manufacturing organisational innovations in the automotive industry, so that, using such a description as our point of reference, analyze the needs that are more efficiently covered by the different solutions proposed. An especial attention will be given to environmental aspects.
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La gestión de recursos humanos en España y en Europa: Diferencias, consecuencias y causas
  • ES:
    Este artículo compara la implantación de las prácticas de gestión de recursos humanos en España con otros países europeos. La evidencia empírica indica que las empresas españolas están en el grupo de países europeos con un bajo nivel de adopción de prácticas de recursos humanos de alto rendimiento. Dichos países también presentan una menor productividad laboral, menor satisfacción en el trabajo y mayor conflictividad. El entorno institucional, especialmente, las deficiencias de capital humano y la mayor regulación del mercado de trabajo emergen como principales factores explicativos de estas diferencias.
    EN:
    This article compares the incidence of human resource management practices in Spain with that found it other countries. The empirical evidence shows that Spanish companies are among the group of countries with a low level of adoption of high performance human resource management practices. These countries also display lower labour productivity, lower job satisfaction and higher industrial conflict. The institutional environment, deficiencies in human capital and the more intense labour regulation emerge as the main explanatory factors of these differences.
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Gestión de la calidad y excelencia empresarial: Pasado, presente y futuro
  • ES:
    En el último cuarto de siglo la gestión de la calidad ha tenido un éxito sin precedentes en la Unión Europea, en general, y en España en particular. Su extensión, a todo tipo de organizaciones, se ha basado en la difusión de las normas ISO 9000 para la implantación y certificación de Sistemas de Gestión de la Calidad, así como del modelo de autoevaluación EFQM. Este artículo tiene por objetivo realizar una síntesis de la incidencia de dicho paradigma en el ámbito europeo, con una especial atención al caso español. En las conclusiones se reflexiona sobre el impacto de este paradigma en la competitividad empresarial y sobre el futuro que le puede deparar.
    EN:
    In the last 25 years Quality Management has had an unprecedented success in the European Union, in general, and in Spain in particular. Its extension to all types of organisations is based on the diffusion of ISO 9000 norms for the implementation and certification of Quality Management Systems, as well as the EFQM self-assessment model. This paper aims to summarize the impact of this paradigm in Europe, with special attention to the Spanish case. In the conclusions section a reflection about the impact of this paradigm on the business competitiveness and its future is presented.
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Los sistemas de inteligencia de negocio como soporte a los procesos de toma de decisiones en las organizaciones
  • ES:
    Los sistemas de inteligencia de negocio (business intelligence, BI) son sistemas de información que acogen a un amplio conjunto de aplicaciones diseñadas para apoyar la toma de decisiones en las organizaciones. Estos sistemas se han convertido, desde 2005, en la apuesta tecnológica clave de empresas y organizaciones líderes. Las previsiones señalan que su crecimiento será ascendente en los próximos cinco años. Dada esta importancia, en el presente artículo abordamos la evolución seguida por los sistemas de información para apoyar la toma de decisiones y de cómo este devenir ha conducido a los sistemas de inteligencia de negocio. Asimismo, tratamos la relación entre BI y los procesos de toma de decisiones. Nos adentramos en clarificar tanto el concepto, la arquitectura, como el alcance en la implantación de estos sistemas. Con base en un profundo análisis de la literatura, abordamos el estudio de los beneficios e impactos que tiene la inteligencia de negocio en las empresas. Finalizamos con la situación de BI en el mundo y en España y la identificación de las tendencias presentes en el entorno BI, deteniéndonos en la integración entre los sistemas de inteligencia de negocio y la gestión del conocimiento.
    EN:
    Business Intelligence is a kind of information system that includes a wide set of applications designed to support organizational decision-making. According to several international studies, since 2005 BI is a key technological investment for leading firms and organizations. Information technology forecasts indicate an ascending growth during next five years. According to the importance of this phenomenon, this paper tackles the evolution of the information systems designed to support making-decision processes and how such this progress has lead to the emergence of the BI concept. In addition, we focus on the relationship between BI and decision-making. Next, we explain the concept, framework and scope of BI systems. After a deep literature analysis, we study the benefits and impacts of BI on firm performance. We also describe the state of affairs about BI both in Spain and on a global basis, as well as an identification of BI trends. Finally, we dedicated a special point to the BI and knowledge management integration.
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Habilidades de los trabajadores, adopción de las tecnologías de la información y eficiencia en las pymes
  • ES:
    El trabajo analiza cómo la adaptación de la organización a la implantación de las TIC afecta a la eficiencia de la pyme española. Concretamente, se considera la validez en entornos de microempresas de la teoría de la complementariedad entre tecnología y organización de Milgrom y Roberts, así como las teorías que soportan el cambio tecnológico sesgado a favor de trabajadores más cualificados. Se utiliza un análisis envolvente de datos (DEA) para calcular la eficiencia técnica de una muestra de 2.800 empresas con menos de 250 empleados. Los resultados revelan que en la realidad de la pyme no se cumplen las teo rías anteriores, haciendo necesario un replanteamiento de las mismas.
    EN:
    The paper analyzes how the adaptation of the organization to ICT affects the efficiency of Spanish SMEs. Specifically, considering the validity for microenterprises of related theories such as the theory of complementarity between technology and organization of Milgrom and Roberts, and the theories that support Skill-biased technological change. The research employed data envelopment analysis (DEA) to calculate the technical efficiency of a sample of 2,800 firms with fewer than 250 employees. Results revealed that these theories cannot be applied to SMEs and consequently they need to be reformulated.
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El emprendimiento en España: Evolución y posicionamiento en el contexto internacional
  • ES:
    Este trabajo analiza la actividad emprendedora de España y la sitúa en el contexto internacional, comparándola con una serie de países de referencia. Dicha comparativa se basa fundamentalmente en los datos proporcionados por el estudio Global Entrepreneur ship Monitor en el decenio 2001-2010. Se observa que, si bien a nivel de actividad emprendedora total, España se sitúa en niveles similares a los de países de nuestro entorno, o incluso ligeramente por encima de algunos; en lo que se refiere a actividad emprendedora de alto potencial de crecimiento y vinculada a sectores tecnológicos, la actividad en España es menor. Se constata también que la actividad emprendedora española tiende a centrarse, más que en otros países, en satisfacer la demanda interna.
    EN:
    This paper deals with entrepreneurial behavior in Spain. We estimate the entrepreneurial activity in Spain on the basis of the data from the Spanish Global Monitor Entrepreneurship (GEM) for the period 2001-2010. We compare the Spanish results with those of the main European countries. Our comparison shows that the Spanish entrepreneurial activity as a whole is very similar to that of the main European countries. However, both the level of (potential) high-growth entrepreneurial activity and the level of high-technology entrepreneurial activity in Spain are among the lowest in Europe. Our results also show that the entrepreneurial activity in Spain is mainly driven by domestic demand.
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Prácticas de gobierno corporativo y modelos de control: Una aplicación a las sociedades cotizadas en España
  • ES:
    Este trabajo analiza las diferencias en las prácticas de gobierno corporativo según el modelo de control, distinguiendo control gerencial, familiar y no familiar. El cumplimiento del código Unificado de buen Gobierno es mayor entre las sociedades bajo control gerencial, y menor entre las de control familiar. Este cumplimiento no presenta correlación significativa con la generación de valor empresarial. El cómputo de un índice de protección del equipo directivo ante posibles tomas de control (con prácticas inspiradas en Bebchuck et al., 2009) muestra correlación, de forma significativa y negativa, con la generación de valor empresarial, siendo especialmente negativa para las empresas de control gerencial, y en menor medida para las de control familiar.
    EN:
    This paper analyzes the differences in corporate governance practices depending on the model of control: management control model, non-family control and family control models. The degree of compliance of the Spanish best practices code is larger for the management-controlled companies, while the lowest adoption occurs in the family-controlled companies. No statistically significant correlation is found between these practices and the generation of firms’ value. However, those practices included in a protection index of management against possible takeovers (inspired in Bebchuck et al., 2009) show a statistically significant negative correlation with the generation of firms’ value, highly negative for management controlled companies and lower for family controlled firms.
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Estrategia medioambiental y relaciones con los grupos de interés: La respuesta de las empresas españolas a las demandas de sostenibilidad
  • ES:
    Este artículo comienza revisando la creciente atención social prestada a la importante relación entre gestión y problemática medioambiental. A continuación realizamos una revisión en detalle de cómo se ha tratado el tema de la presión de los grupos de interés y la respuesta de las empresas en su planteamiento medioambiental. Posteriormente mostramos unos datos de la evolución medioambiental en los años 2007 a 2010 de las 10 mayores empresas por volumen de capitalización bursátil en España; en ellos puede apreciarse que las empresas no han reducido su preocupación por el medio ambiente pese a la crisis económica y la reducción en algunas ocasiones de su rentabilidad. De esta forma se hace patente la preocupación medioambiental de las empresas para dar respuesta a un entorno en el cual los grupos de interés exigen esta respuesta a las empresas más allá de la rentabilidad económica. Por último, ofrecemos una serie de conclusiones para directivos y políticas públicas.
    EN:
    This paper deals with the increasing social attention to the firm management and environmental issues. We review how the relationship between social pressure and firm response has been studied in the research literature. Moreover, we show data of how the ten biggest Spanish firms, measured in stock market prices, have developed their environmental response from years 2007 to 2010. The analysis of the data shows how these firms have not reduced their concern to environmental issues in spite of the economic crash. Therefore, the environmental approach of sampled firms in the analyzed period was maintained in a difficult economic context, and environmental demands of multiple stakeholders might have played a relevant role here. We also discuss some implications for practitioners and policy makers.
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La RSC en la relación entre composición del consejo y valor de mercado de la empresa
  • ES:
    En este trabajo se parte de una concepción de la Responsabilidad Social Corporativa (RSC) como una generalización del gobierno corporativo ampliado a todos los grupos de interés para ver su efecto sobre el resultado empresarial. Los análisis realizados para una muestra de empresas españolas cotizadas en el Ibex 35 (período 2007-2010) han puesto de manifiesto que la composición del consejo, medida como el porcentaje de consejeros independientes, condiciona la RSC de la empresa y que esta media en la relación positiva de la independencia del consejo y el valor empresarial.
    EN:
    This paper is based on a concept of Corporate Social Responsibility (CSR) as an extended form of corporate governance that considers all stakeholders and analyses its effect on financial performance. The results for a sample of Spanish companies listed in the Ibex 35 (years 2007-2010) show that the composition of the board of directors, measur ed as the percentage of independent directors, affects CSR. At the same time we found that CSR mediates the positive relationship between the independence of the board of directors and the firm value.
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Formas organizativas y participación de los trabajadores
  • ES:
    La fórmula de la corporation anglosajona se impone y domina el debate económico. No obstante, coexisten con ella otras formas empresariales exitosas que aportan elementos diferenciales valiosos. Cooperativas como Mondragón, fundaciones como las Cajas de Ahorro y otras organizaciones sin ánimo de lucro constituyen ejemplos de una diversidad organizativa a considerar. ¿Qué podemos aprender de la participación de los empleados en los procesos de toma de decisiones? Esta reflexión parece más necesaria en el contexto actual, de profunda crisis, con la aparición de fuertes y crecientes desigualdades tanto entre empleados y directivos, como entre estos últimos y la sociedad.
    EN:
    The Anglo-Saxon «corporation» model prevails and dominates the economic debate. However, a whole range of different business forms compete, often successfully, and provide valuable differential elements. Workers’ Cooperatives such as Mondragon, diverse foundations like the savings banks and other non-profit organizations («commercial non-profit organizations» ) are striking examples of organizational diversity that should be considered. What can we learn from employee participation in decision making? The debate seems even more necessary in the current context of profound crisis, with the emergence of strong and growing inequalities between employees and managers, and also between managers and society as a whole.
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Funcas

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