Financial education

Financial education

Highlighted


Artículo

Bridging the financial literacy gap: Structural, cognitive, and situational disadvantage in adolescence

In recent years, adolescent financial literacy has gained prominence as a critical skill, yet large gaps persist across academic and socioeconomic cohorts, as well as across varying degrees of exposure to financial education. These disparities reflect deeper structural and educational inequalities, emphasizing the need for targeted interventions that equip all students for real-world financial decision-making.

Artículo

Mejorando la educación financiera de los adolescentes: vías cognitivas, estructurales y situacionales

El artículo parte de una constatación incómoda: una parte significativa de los adolescentes españoles no alcanza los niveles básicos de competencia
financiera según los últimos resultados de PISA. Frente a esta realidad, los autores sugieren un marco conceptual renovado que permite entender las causas profundas del rezago educativo
en esta materia. La propuesta distingue entre desventajas cognitivas (déficit en habilidades académicas fundamentales, como matemáticas y comprensión lectora), estructurales (condiciones
socioeconómicas o demográficas adversas, como bajos ingresos o nivel educativo parental limitado) y situacionales (falta de experiencias prácticas o de exposición a contenidos financieros en el hogar o en la escuela).

Artículo

Financial education and how to improve it

Financial education is evolving rapidly in the context of digitalization and economic transformation, yet Spain still faces inequalities in the implementation and quality of financial education programs. A thorough assessment, including the use of long-term studies and monitoring systems, is essential to ensure initiatives to improve financial education achieve their objectives and reduce social and economic inequalities.

Artículo

Las competencias financieras en el sistema educativo español: avances y retos de futuro

Este artículo analiza la situación actual de las competencias financieras en el currículo escolar de la Educación Secundaria Obligatoria.

Funcas

Think tank dedicated to economic and social research

Contact
C/ Caballero de Gracia, 28 | 28013 Madrid, Spain
+34 91 596 57 18 | funcas@funcas.es
Follow us
Send this to a friend