Social Funcas
Funcas’ activities in the social sphere materialize - rewarding the work of economic and social research (Enrique Fuentes Quintana Awards ), helping to promote research on financial education (FuncasEduca Program) and offering visibility on problems in today’s society (In Social Key).
Highlighted
Artículo
Bridging the financial literacy gap: Structural, cognitive, and situational disadvantage in adolescence
Fecha:
July 2025
In recent years, adolescent financial literacy has gained prominence as a critical skill, yet large gaps persist across academic and socioeconomic cohorts, as well as across varying degrees of exposure to financial education. These disparities reflect deeper structural and educational inequalities, emphasizing the need for targeted interventions that equip all students for real-world financial decision-making.
Artículo
Mejorando la educación financiera de los adolescentes: vías cognitivas, estructurales y situacionales
Fecha:
July 2025
El artículo parte de una constatación incómoda: una parte significativa de los adolescentes españoles no alcanza los niveles básicos de competencia
financiera según los últimos resultados de PISA. Frente a esta realidad, los autores sugieren un marco conceptual renovado que permite entender las causas profundas del rezago educativo
en esta materia. La propuesta distingue entre desventajas cognitivas (déficit en habilidades académicas fundamentales, como matemáticas y comprensión lectora), estructurales (condiciones
socioeconómicas o demográficas adversas, como bajos ingresos o nivel educativo parental limitado) y situacionales (falta de experiencias prácticas o de exposición a contenidos financieros en el hogar o en la escuela).
Evento
Ceremonia de entrega de los Premios Enrique Fuentes Quintana para Tesis Doctorales
Fecha:
November 2024
Artículo
Financial education and how to improve it
Fecha:
October 2024
Financial education is evolving rapidly in the context of digitalization and economic transformation, yet Spain still faces inequalities in the implementation and quality of financial education programs. A thorough assessment, including the use of long-term studies and monitoring systems, is essential to ensure initiatives to improve financial education achieve their objectives and reduce social and economic inequalities.