Regulación y política de defensa de la competencia en España

Regulación y política de defensa de la competencia en España

Fecha: 2015
Papeles de Economía Española, N.º 145 (2015)

Sumario

[expand title= "Conferencia del Premio Nobel, 8 de diciembre de 2014: Fallos de mercado y políticas públicas "]
  • ES:
    La Organización Industrial ha demostrado ser una herramienta muy eficaz para mejorar las leyes y la regulación antimonopolio. Las industrias son muy diferentes entre sí, y es necesario comprender como las empresas utilizan el poder de mercado para diseñar regulaciones y políticas de defensa de la competencia eficientes que mejoren el bienestar de los consumidores y de la economía en su conjunto. En esta conferencia, el premio Nobel Jean Tirole, repasa parte de sus contribuciones más importantes a este campo, centrándose fundamentalmente en cuatro: i) El análisis del uso del poder de mercado en las relaciones verticales entre empresas. ii) El diseño de la r egulación antimonopolio en un entorno de información asimétrica. iii) El análisis de los mercados de plataformas bilaterales, y iv) la regulación de los consorcios de patentes.
    EN:
    Industrial Organization has proved to be a very effective tool for improving laws, regulations and antitrust policies. Industries are very different, and we need to understand how firms use their market power in order to design efficient regulations and antitr ust policies that enhance the welfare of consumers and the economy as a whole. In this conference, Jean Tirole Nobel award goes over some of his most important contributions to this field, focusing prim arily on four: i) The analysis of the use of market power in the vertical relationships between firms. ii) The design of antitrust regulat ion in an environment of asymmetric information. iii) The analysis of two sides markets (markets of bilateral platforms), and iv) the regulation of patent pools.
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[/expand] [expand title= "La CNMC: La historia de una reforma inacabada "]
  • ES:
    En 2012, el Gobierno español propuso la fusión de la autoridad de competencia con los seis reguladores sectoriales en una única autoridad, la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). La reforma se justificó por la necesidad de una mayor coordinación entre reguladores, para mejorar la coherencia de sus decisiones y por un supuesto ahorro de costes. El diseño de la nueva institución no garantiza que dichos beneficios potenciales necesariamente se materialicen. La mejora de los mecanismos de decisión, la creación de una organización más horizontal y el reforzamiento de la autonomía financiera y funcional facilitarían la generación de sinergias que, de momento, no parecen haberse puesto de manifiesto.
    EN:
    In 2012, the Spanish government proposed the merger of the antitrust authority together with six sectoral regulators in a single authority, the National Commission for Markets and Competition (CNMC). The reform was justified by the need for better coordination between regulators, to improve the consistency of their respective decisions and to reduce their operational costs. The design of the new institution however does not necessarily guarantee that those potential benefits will be materialized. Improving decision-making mechanisms, creating a more horizontal organization and strengthening the financial and functional autonomy of the regulator would facilitate the generation of synergies that so far do not seem to have arised.
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[/expand] [expand title= "El diseño institucional de la CNMC: Análisis crítico y propuestas de reforma "]
  • ES:
    En la primera sección de este trabajo se revisan algunos criterios fundamentales para analizar la calidad de cualquier regulación. En la sección segunda se sitúan en ese marco los aspectos que conviene tener en cuenta para valorar el diseño institucional de los modelos multifuncionales que integran la supervisión de varios sectores regulados con la autoridad de competencia. En la tercera sección se analiza críticamente el diseño específico que caracteriza a la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC), procurando distinguir entre la calidad del diseño institucional en sí y su aplicación en la práctica. En la cuarta sección se ofrecen algunos indicadores que permiten evaluar el desempeño de la CNMC desde su creación. El artículo termina con algunas conclusiones y recomendaciones de mejora.
    EN:
    The first section of the paper reviews some fundamental criteria for the assessment of regulation and regulatory regimes in general. The second section considers in that framework different aspects that should be included in any assessment of the institutional design of multifunctional authorities whose mandate integrates sectoral supervision responsibilities with competition enforcement and advocacy. The specific design of the Spanish National Authority for Markets and Competition (CNMC) is then critically assessed in the third part of the paper, considering separately the quality of the design as reflected in the legislation and the concrete implementation of the model. The fourth part provides some performance indicators to assess the activity of the CNMC since its creation. The paper concludes by summarizing the findings and suggesting some proposals to improve the institutional design of the Spanish authority.
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[/expand] [expand title= "Restricciones públicas de la competencia "]
  • ES:
    Uno de los retos de la política de la competencia es hacer frente a las restricciones de la competencia provocadas o favorecidas por normas jurídicas o por decisiones de los poderes públicos. Sus efectos negativos en el funcionamiento del mercado y en el bienestar de los consumidores pueden ser tan relevantes como los de las prácticas anticompetitivas estrictamente privadas realizadas por las empresas. Este trabajo analiza los instrumentos jurídicos existentes para prevenir y luchar contra las restricciones públicas a la competencia en España. Al margen de las limitaciones que el Derecho de la Unión Europea introduce a estas intervenciones de los poderes públicos, a partir de la Constitución económica este artículo examina los principios que gobiernan la admisibilidad de restricciones públicas a la competencia y los mecanismos previstos en el ordenamiento jurídico español para informar, prevenir o reaccionar frente a ellas.
    EN:
    One of the challenges of competition policy is to address the restrictions of competition caused or favored by the State through legal rules or decisions of public authorities. Its pernicious effects on the functioning of the market and on consumer welfare can equal those arising from private business anticompetitive practices. This paper analyzes existing legal tools to prevent and combat public restrictions on competition in Spain. Apart from the relevant limitations that European Union law introduces in this matter, this article analyzes the principles governing the admissibility of public restraints to competition that can be extracted from Spanish constitutional rules and the mechanisms available under Spanish law regarding information, prevention or reaction to public restraints to competition.
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[/expand] [expand title= "Fundamentos económicos del derecho de la competencia en la UE: De la reforma «Monti» al paquete de modernización de las ayudas de Estado "]
  • ES:
    El presente trabajo analiza la influencia del análisis económico en la regulación de la competencia dentro de la Unión Europea durante los últimos quince años. Ofrece una visión personal, y por tanto subjetiva, de la evolución de las políticas y los debates doctrinales. En la primera parte del artículo, el autor explica los motivos que llevaron a la Comisión Europea a incorporar a sus filas doctores en Economía; describe la evolución del equipo del Economista jefe de competencia (Chief Competition Economist Team, o CET), que depende del Director General de Competencia de la Comisión Europea; y documenta el impacto que tuvo la creación del CET en el sector de la consultoría económica. En una segunda parte, el autor repasa la aportación de los economistas del CET y de los académicos y consultores económicos al desarrollo del derecho de la competencia de la Unión Europea. Se identifican áreas donde la ley no refleja el pensamiento económico actual y otras en las que la aplicación del derecho de la competencia sí está sustentada en unos sólidos fundamentos económicos. El artículo concluye con una breve reseña y evaluación crítica de las opiniones de economistas y no economistas que se han manifestado recientemente en contra de la utilización –en su opinión, abusiva– de la Economía en temas relacionados con el derecho de la competencia en la UE.
    EN:
    This paper considers the role of economics in EU competition over the last fifteen years. It offers and personal, and thus subjective, account of policy developments and doctrinal debates. First, I explain the reasons why the European Commission decided to incorporate PhD economists to its ranks, describe the evolution of the Chief Competition Economist Team (CET) at Directorate General for Competition of the European Commission (DG Comp), and document the impact of the creation of the CET for the economic consulting industry. Then, I review the contributions made by the CET economists and economic academics and consultants to the development of EU competition law. I identify those areas where the law does not reflect current economic thinking and those where, on the contrary, the enforcement of competition law is well grounded in economics. I conclude with a brief account and a critical assessment of the views of economists and non-economists who have recently criticized the use – in their opinion abusive – of economics in EU competition law matters.
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[/expand] [expand title= "Proporcionalidad y disuasión en las multas de competencia "]
  • ES:
    Este artículo analiza la situación creada tras la Sentencia del Tribunal Supremo de 29 de enero de 2015 en relación con la política de fijación de sanciones por infracciones de competencia en España. El Tribunal Supremo identifica la existencia de un potencial conflicto entre el objetivo de disuasión y el principio de proporcionalidad. El artículo defiende que dicho potencial conflicto es causa del particular diseño del texto legal en España y no de los principios teóricos sobre el cálculo de la sanción óptima que inspiran la política de sanciones en buena parte de las jurisdicciones. El conflicto se podría salvar con una correcta atribución de funciones a cada una de las métricas o escalas empleadas en las normas sancionadoras. A partir del análisis de cuál está siendo la reacción a la que ha sido abocada la autoridad de competencia (CNMC) tras la Sentencia, el artículo concluye que la opción más razonable para mejorar la transparencia y predictibilidad pasaría por modificar la Ley de Defensa de la Competencia.
    EN:
    This article examines the situation created in Spain after the Supreme Court ruling of January 29, 2015 in relation to the setting of fines for infringements of competition law. The Supreme Court found a potential conflict between the objective of deterrence and the principle of proportionality. This article argues that this potential conflict arises because of the particular design of the statute in Spain, but is not grounded on the theoretical principles on the calculation of optimal sanctions that inspire the policy in most antitrust jurisdictions. The conflict could be saved with proper allocation of functions to each of the scales or metrics used in punitive rules. From the analysis of what is being the reaction of the competition authority (CNMC) following the judgment, the article concludes that the most sensible option to enhance transparency and predictability would be to amend the Competition Law.
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[/expand] [expand title= "Análisis forense de los cárteles descubiertos en España "]
  • ES:
    El presente trabajo realiza un análisis forense de los cárteles sancionados por las distintas autoridades españolas de la competencia durante los últimos 25 años. Los resultados muestran cómo se ha producido un cambio sustancial tanto en el número como en las características de cárteles detectados por la autoridad de competencia en España desde la aprobación de la última Ley de Defensa de la Competencia de 2007. En los últimos ocho años (2007-2015) se han descubierto no solo más cárteles, sino también cárteles más estables y persistentes. Esto ha sido posible gracias a la entrada en vigor del programa de clemencia y de otros efectivos instrumentos de inspección, análisis, vigilancia y sanción. En los próximos años, la autoridad de competencia se enfrenta al reto de mantener el impulso de la política anticárteles tras las recientes sentencias judiciales que modifican algunos de los instrumentos a disposición de la autoridad de la competencia en la persecución efectiva de los cárteles.
    EN:
    This paper details the forensic analysis of the cartels fined in Spain by the different competition authorities during the last 25 years, and it shows that not only the number but also the characteristics of the detected cartels have changed substantially since the passing of the 2007 Spanish competition law. In the last 8 years, not only more cartels have been discovered, but more stable and persistent cartels have been detected and fined. This has happened thanks to the entering into force of a leniency program and other effective mechanisms of dawn ride in-site inspections, cartel analysis, surveillance and sanctioning. In the next future, the Spanish competition authority faces the challenge of sustaining the drive of the anti-cartel policy when recent Spanish Courts’ rulings change some of the enforcement tools of the competition authority for prosecuting effectively cartels.
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[/expand] [expand title= "Responsabilidad social corporativa y regulación: ¿Complementos y"]
  • ES:
    El reciente fenómeno de la responsabilidad social corporativa (RSC) provee incentivos vía mercado a las empresas para corregir posibles fallos del mercado y conflictos distributivos (contaminación, condiciones laborales, etc.). Puesto que tradicionalmente los fallos del mercado habían sido abordados por la regulación formal desde el sector público, es interesante analizar su relación e interacción con la RSC. El presente artículo explica el fenómeno de la RSC (o autoregulación), fundamentado en el activismo de los consumidores (y otros stakeholders de la empresa) y en la transparencia de los mercados al respecto de las prácticas empresariales, para posteriormente analizar su relación e interacción con la regulación formal. Los límites de esta (por ejemplo, la necesidad de información verificable) así como las características de la RSC permiten entrever contextos en los que la RSC y la regulación formal puedan coexistir, bien sea como instrumentos sustitutivos o complementarios, contribuyendo a mejorar el bienestar social.
    EN:
    The recent phenomenon of corporate social responsibility (CSR) provides market incentives to firms to correct potential market failures and distributional conflicts (pollution, employee’s working conditions, etc.). Since traditionally market failures were addressed by the formal regulation from the public sector, it is interesting to analyze its relationship and interaction with the CSR. This article explains the phenomenon of CSR (or self-regulation), based on consumer activism (and other stakeholders of the company) and market transparency about business practices, and analyzes its relationship and interaction with formal regulation. The limits of regulation (for example, the need for verifiable information) and the characteristics of CSR suggest the existence of contexts in which CSR and formal regulation can co-exist, either as substitutes or complements, helping to improve social welfare.
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[/expand] [expand title= "La difusión de las noticias sobre política de competencia y su efecto sobre el enforcement "]
  • ES:
    La relación entre competencia y bienestar social está sobradamente justificada. Por tanto, mejorar la eficacia de los instrumentos y los organismos que protegen la competencia debe ser una premisa básica. Dentro de las medidas que incrementan esa eficacia se encuentra la difusión de la actividad de los órganos de competencia. Esa difusión favorece el conocimiento de las normas, a la vez que incentiva su cumplimiento por las empresas para evitar que su reputación se vea dañada (efecto disuasorio o deterrent effect). De ahí que la propia diseminación de las noticias a través de medios de comunicación constituya un instrumento de promoción de la competencia y favorezca el cumplimiento de las normas (enforcement). Interesa por ello analizar cuál ha sido el impacto de las actividades de la autoridad de la competencia en los medios de comunicación. En el presente trabajo conformamos una base de datos de elaboración propia con más de 850 noticias publicadas en periódicos acerca de la actividad de la extinta Comisión Nacional de la Competencia, durante 30 meses. De sus resultados se muestra la existencia de un sesgo marcado a que en la prensa escrita aparezcan publicadas con mayor relevancia mediática (medido por el tamaño de la noticia) aquellos casos de reducciones de multa. Ocurre todo lo contrario cuando la Audiencia Nacional o el Tribunal Supremo ratifican la sanción, otorgando a la noticia un tamaño significativamente más reducido. Estos resultados preliminares apuntan a la necesidad de una mayor investigación en esta línea para entender un fenómeno que pudiera estar afectando a la eficacia del sistema de defensa de la competencia.
    EN:
    Improving the effectiveness of the mechanisms used by competition agencies should be among the basic postulates of any welfareenhancing economic policy. One of the possible alternatives to achieve this goal lies in increasing the social dissemination of the activities performed by these agencies. Broadcasting these activities does not only help to increase the general knowledge of competition rules and laws, but also facilitates their enforcement, by encouraging private firms’ compliance with them in order to avoid real or potential punishments. Therefore, it might be interesting to analyze the impact of the antitrust agencies’ activities in the media. In this paper we have built a database with more than 850 news published in Spain over a 30-months period regarding the activities of the former National Competition Commission (Comisión Nacional de la Competencia). Data analysis shows the existence of a bias in the sense that cases of reduction in fines receives mo re media attention that when the antitrust authority initially imposed the fine. The opposite occurs when the High Courts ratified the fine, which receives in the news a significantly lower attention. These preliminary results suggest the need for further research in this line to understand a phenomenon that could be affecting the effectiveness of the antitrust system.
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[/expand] [expand title= "Competencia en la distribución alimentaria: Relaciones verticales, fusiones y regulación "]
  • ES:
    Este trabajo lleva a cabo una revisión de cuestiones relacionadas con el desarrollo de la competencia en los distintos mercados que configuran el sector de la distribución alimentaria. Se abordan en primer lugar los problemas de relaciones verticales en la cadena de distribución, relacionados con la existencia de poder de compra en distintas etapas de la misma. Tras ello, la atención se centra en la valoración de los procesos de concentración en la distribución alimentaria minorista, en los que se muestran las ventajas de la aplicación de técnicas de análisis más detalladas que las empleadas habitualmente. Por último, se aborda la relación entre aspectos regulatorios y el desarrollo de la competencia en el sector de la distribución, tomando como ejemplos las barreras regulatorias a la entrada y las limitaciones de horarios de apertura.
    EN:
    This paper surveys a set of issues related with the development of competition in the different markets in the food chain. Firstly, vertical relations in the chain are dealt with, relating them to the existence of buyer power. After that the attention focuses on the assessment of mergers between food retailers, showing the advantages of applying more advanced techniques than the ones traditionally used. Finally, the relationship between regulation and competition in distribution is analysed, taking as examples regulatory entry barriers and limitations on opening times.
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[/expand] [expand title= "¿Hasta dónde y cómo regular el mercado de servicios profesionales? Una aplicación a las reservas de actividad "]
  • ES:
    El sector de servicios profesionales en Europa se caracteriza por un exceso de regulación y una gran atomización, siendo España uno de los países europeos con mayor peso de las microempresas e indicadores de regulación por encima de la media. Por ello parece urgente tomar medidas que reduzcan las restricciones al ejercicio y al acceso a los servicios profesionales, particularmente severas en las actividades relacionadas con la ingeniería y arquitectura. La proliferación de titulaciones universitarias en estos ámbitos, en comparación con otros países, ha provocado que cada una de ellas pretenda tener asignadas en exclusiva determinadas funciones, lo que ha sido consentido por el legislador fragmentándose tales actividades en distintos mercados que no se corresponden con lo regulado en otros países de la UE. El cambio del sistema de titulaciones universitarias que se ha producido recientemente ha agravado el problema y generado una elevada confusión por no quedar claras las equiparaciones, además de perjudicar la movilidad de nuestros titulados.
    EN:
    The professional services sector in Europe is characterized by excess regulation and small scale firms. Spain is one of the European countries with the highest weight of small firms, and regulatory indicators which are above the average. It seems urgent to take legislative actions to reduce restrictions on the exercise and access to professional services, particularly severe in the activities related to engineering and architecture. The proliferation of university degrees in these areas, compared with other EU countries, has raised individual claims to have exclusive rights on certain functions, with the compliance of the legislator. This has fragmented many professional activities in different markets against current stream regulation in other EU countries. Furthermore, changing the system of university degrees has exacerbated the problem and led to confusion when comparing degrees with other EU countries, which hinders mobility of Spanish professionals.
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[/expand] [expand title= "Retos regulatorios en el despliegue de las redes de nueva generación en España "]
  • ES:
    El despliegue de las redes de nueva generación (denominadas NGA por sus siglas en inglés) que permiten conexiones ultrarrápidas a Internet está revolucionando el sector de las telecomunicaciones y teniendo un impacto importante en el crecimiento económico de algunos países. El artículo tiene como objetivo realizar un diagnóstico de la situación del despliegue de fibra en España utilizando los datos de la CNMC. La principal conclusión es que los operados tradicionales han realizado importantes inversiones en NGA en los últimos años que han compensado el retraso que tenía España con respecto al resto de los países europeos. Sin embargo existe un riesgo de que el ritmo de despliegue de la fibra se ralentice cuando se haya completado el despliegue de las NGA en las zonas más pobladas. El análisis de la regulación existente no despeja la incertidumbre sobre los incentivos que tienen los operadores a mantener el ritmo actual de las inversiones. Por último, el artículo reflexiona sobre los aspectos que tendría que tener un nuevo marco regulatorio que no solo intentase mantener los incentivos a la inversión, sino aumentar la competencia en el sector, teniendo en cuenta el impacto sobre los contenidos premium y el empaquetamiento con otros servicios (telefonía móvil, TV, etc.).
    EN:
    The deployment of next generation networks (NGA called by its acronym in English) that enable ultra-fast Internet connections is changing the telecommunication market completely and playing an important role in the economic growth of some countries. The article aims to make a diagnosis of the situation of the deployment of fiber in Spain using data from the CNMC (the regulator). The main conclusion is that traditional telecom firms have made significant investments in NGA in recent years. This investment effort has reduced the gap that Spain had with the rest of European countries. However, there is a risk that that this investment effort in the deployment of fiber slows down when firms have completed the deployment of NGAs in the most populated areas. We analyze the current regulation and conclude that such underinvestment risk exists. Finally, the paper sheds lights over the main points that a new regulation should address. This regulation, besides to keep the investment incentives, should consider how firms’ strategies over premium contents and the packaging with others services (mobile telephony, TV, etc.) affect market’s competitiveness.
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[/expand] [expand title= "Los agregadores de noticias y la prensa escrita en la era de Internet "]
  • ES:
    Este trabajo resume parte de la literatura reciente sobre los medios de comunicación, poniendo especial énfasis en el papel de los agregadores de noticias y su efecto sobre los periódicos electrónicos y la conveniencia o no de aprobar una regulación que fije una remuneración por sus contenidos. Los resultados empíricos indican que aunque los agregadores aumentan la competencia entre periódicos y pueden atraer parte de las visitas que obtendrían de otra manera, también aumentan su visibilidad, incrementando su demanda, particularmente si proporcionan contenidos de alta calidad. Este efecto puede ser beneficioso tanto para los periódicos mismos como para sus lectores.
    EN:
    In this work I summarize part of the recent literature about the media, placing special emphasis in the role of news aggregators and their effect on existing digital newspapers. I discuss whether it is convenient to pass regulations that determine the remuneration that these newspapers must receive for their content. The existing empirical results indicate that, although aggregators increase competition among newspapers, they also attract visitors that would not be accessible otherwise. This can increase newspaper visibility, expanding demand particularly for those that provide high quality content. This effect might be beneficial both for newspapers as well as for their readers.
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[/expand] [expand title= "El impacto de la nueva regulación aeroportuaria sobre las tasas aéreas y el conflicto entre la Comisión Nacional de Mercados y Competencia (CNMC) y AENA a cuenta de la misma "]
  • ES:
    En este artículo analizo el cambio en la regulación aeroportuaria en España aprobado en el año 2014 centrándome en la transformación de un sistema regulatorio de single till a uno de dual till. En primer lugar documento la importancia cuantitativa de este cambio, así como sus repercusiones a largo plazo en las tarifas aéreas. Encuentro que en el largo plazo las tarifas aéreas hubieran sido un 31 por 100 más bajas con una reguIación single till. En segundo lugar analizo el conflicto entre AENA y el regulador español (la CNMC) sobre la manera correcta de asignar los costes de explotación aeroportuarios entre las actividades reguladas y las no reguladas. Esta asignación tiene una importancia capital en el nuevo régimen regulatorio de dual till. Argumento que hay importantes deficiencias en la metodología propuesta por la CNMC para estimar los costes que las actividades comerciales generan en los gastos de explotación de las actividades reguladas. Estas deficiencias invalidan el mandato de la CNMC de reducir en 69,8 millones de euros los gastos de explotación asignados a las actividades reguladas. Propongo una metodología alternativa que implemento utilizando una muestra de aeropuertos norteamericanos y una muestra de aeropuertos españoles. Desafortunadamente, la falta de acceso a información confidencial de AENA hace imposible la comparación de la metodologí a propuesta con la asignación actual de costes entre actividades comerciales y las actividades reguladas. Sin embargo, algunos estimadores sugieren que el impacto de las actividades comerciales sobre los gastos de explotación de las actividades reguladas es tenue.
    EN:
    In this paper I analyze the change in Spanish airport regulation approved in 2014. I focus in the switch form a single till to a dual till regulatory regime. First I document the quantitative importance of this change and its long term repercussions on higher landing fees. I find that in the long term landing fees would be 31% lower with a single till regulation. Second I analyze the conflict between AENA and the Spanish regulator (CNMC) about the proper way to allocate the airport operating costs between regulated and unregulated airport activities. This cost allocation is critical in the new dual till regulatory regime. I find important deficiencies in the methodolo gy proposed by the CNMC to estimate the costs that commercial activities cause to the operating cost of the regulated airport activities. These deficiencies invalidate the CNMC mandate of decreasing by 69.8 million euros the operating costs assigned to the regulated activities. I propose an alternative methodology to estimate the impact of commercial activities on airport operating costs that I implement using a sample of both US and Spanish airports. Unfortunately since I lack access to the confidential information of AENA I cannot compare the result s I obtained with the current allocation of costs between regulated and unregulated activities. However some estimates suggest a weak link between airport operating costs and the intensity of its commercial activities.
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[/expand] [expand title= "Desarrollos recientes en la política de la competencia en el sector farmacéutico: Más competencia para una mayor inversión en innovación y para un mejor acceso a los fármacos "]
  • ES:
    La política de la competencia en el sector farmacéutico puede promover la innovación y mejorar el acceso a la salud. Las autoridades de competencia han intervenido activamente en el sector en los últimos años en beneficio de pacientes y sistemas nacionales de salud. Han sido especialmente activas en la promoción de la competencia de genéricos, por ejemplo persiguiendo los acuerdos «pay-for-delay», y en la preservación de los incentivos a competir innovando. El presente artículo enfatiza la importancia del vínculo entre competencia e innovación para mejorar el acceso tanto a los fármacos de hoy como a los fármacos del futuro.
    EN:
    Competition policy in the pharmaceutical sector can foster innovation and improve access to health. Competition authorities have actively intervened in the sector over the last years to the benefit of patients and national health systems. They have been particularly active in the promotion of generic competition, for instance prosecuting ‘payfor- delay’ deals, and in the preservation of incentives to compete through innovation. This paper emphasises the importance of the link between competition and innovation to improve access both to medicines today as well as to medicines in the future.
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[/expand]
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