El turismo en España

El turismo en España

Fecha: 2011
Papeles de Economía Española, N.º 128 (2011)

Sumario

El turismo: Un sector clave en la economía española
  • ES:
    El turismo sigue siendo uno de los puntales básicos de la economía española. Durante varias décadas ha jugado un papel clave en el crecimiento español y, aunque atraviesa una fase más compleja y con algunos problemas estructurales, no cabe duda de que seguirá siendo un sector fundamental para la recuperación económica. Este artículo aporta nuevos elementos para evaluar el papel de las actividades vinculadas al turismo en España. Analiza la demanda turística, lo que obliga a profundizar en su composición así como en la oferta turística del país, la creación de empleo y la influencia de estas actividades en la productividad. Estudia también el peso del turismo en el saldo de la balanza comercial. Todo ello permite extraer algunas conclusiones que ayudan a definir el peso del sector en la economía española actual.
    EN:
    Tourism continues to be one of the mains-tays of the Spanish economy. Over several decades it has played a key role in Spanish growth and, although it is going through a more complicated phase with a number of structural problems, there is no doubt that it will continue to be a key sector for economic recovery. This article offers new elements for assessing the role of the activities linked to tourism in Spain. It analyses tourist demand, which calls for in- depth examination of the composition of the country’s tourist supply and demand, the job creation, and the influence of tourist activities on productivity. It also studies the share of tourism in the balance of trade. All this enables us to draw some conclusions that will help to define the importance of the sector in the current Spanish economy.
  • Leer más
El empleo turístico en España: Medición, trayectorias y flujos brutos
  • ES:
    En este articulo se realiza un análisis critico de tres lugares comunes sobre el empleo turistico en Espana: su importancia «crucial» para el empleo total en Espana, la elevada temporalidad del sector (por la fuerte estacionalidad de su actividad económica) y la «gran importancia» de las pequenas empresas turisticas en la creación de empleo. La evidencia que se ofrece muestra que estos tres lugares son cuestionables, en especial los dos ültimos, pues aunque la temporalidad en el turismo es alta en promedio, se reparte de manera muy desigual entre diferentes colectivos (sobre todo entre mujeres y varones), y los flujos brutos de creación y destrucción de empleo de las grandes empresas son más importantes que los de las pequenas.
    EN:
    In this article, I present an analysis of three clichés about employment in the Spanish tou-rism industry: the key relevance of tourism em-ployment to understand total employment in Spain; the high proportion of temporary workers in this industry (because of the strong seasonality of this industry); and the great importance of small firms in tourism for job creation. The empirical evidence shows that these three features are questionable, especially the two last assertions. Although aggregate temporality is higher in tourism than for the whole economy, there are huge differences for some groups of workers (in special, between male and female workers). In addition, the gross job creation and destruction flows in large firms of the tourism industry are larger than those in small firms.
  • Leer más
La sostenibilidad del modelo turístico español en un escenario de cambio global
  • ES:
    El modelo turístico español ha disfrutado de una indudable solidez, apoyado en el crecimiento ilimitado e indiscriminado de la oferta de alojamiento, el gran atractivo para la demanda internacional (mezcla de una re-laci6n bajo precio-alta calidad, unas ventajas comparativas estáticas de excelencia y una hospitalidad innata muy valorada en los principales mercados de origen) y la alta rentabilidad para las inversiones (consecuencia de reducidos costes salariales y fiscales, y de la externalizaci6n de la mayor parte de los costes ambientales y sociales). Hoy es generalmente aceptada la idea de que este modelo es insostenible y empieza a mostrar síntomas evidentes de agotamiento, lo que afecta a su competitividad, no s6lo a medio y largo plazo, sino, incluso, actual. Por tanto, conviene reflexionar sobre la necesidad de reformular este modelo en clave de sostenibilidad, lo que implica, necesariamente, afrontar reformas estructurales en buena parte de los procesos que implican la producci6n y el consumo turístico. Palabras clave: modelo turístico, sostenibilidad, desarrollo econ6mico, cambio global, economía española.
    EN:
    The Spanish tourism model has enjoyed an undoubted strength, supported by unlimited-ted and indiscriminate growth of the accommodation offer, attractive to international demand (mixture of a relationship under price-high quality, some excellent static comparative advantages and innate hospitality, highly valued in the main markets of origin) and the high returns to investment (due to reduced labor costs and tax, and outsourcing of most of environmental and social costs). Today it is generally accepted idea that this model is unsustainable and begins to show obvious signs of exhaustion, which affects their competitiveness, not only in the medium and long term, but even today. Therefore, we should consider the need to reformulate this model in terms of sustainability, which necessarily implies address structural reforms of many of the processes involving the production and consumption of tourism.
  • Leer más
Por una nueva cultura del litoral basada en su revalorización turística como motor de la recuperación
  • ES:
    La última década ha sido testigo de un crecimiento desbordante de la construcción en los territorios del litoral mediterráneo español y las islas de Baleares y Canarias, mientras el turismo muestra señales inequívocas de problemas de competitividad estructural, con resultados económicos menguantes. El desplome de la construcción derivado de la crisis ha puesto en evidencia el modelo vigente en el litoral, que, en un contexto de cambio global es inviable como motor de la recuperación y paradigma de un nuevo ciclo de prosperidad. Ante esta encrucijada, es necesario optar por una nueva cultura de trabajo en el litoral, basada en su revalorización turística como palanca de un nuevo modelo que ofrezca mejores resultados económicos, ambientales y sociales.
    EN:
    The last decade has witnessed an overwhelming growth in building in Spanish Mediterranean coastal areas and in the Balearic and Canary Islands, while tourism displays unmistakable signs of problems of structural competitiveness, with declining economic results. The collapse of building stemming from the crisis has shown up the current model on the coast, which proves unviable as a power plant of recovery and a paradigm for a new cycle of prosperity in a context of global change. Faced with this dilemma, it is necessary to opt for a new working culture on the coast, based on enhancement of its tourism as the driving force of a new model that will provide better economic, environmental and social results.
  • Leer más
La oferta española frente a los competidores más directos, posibilidades de diferenciación y diversificación para mejorar la competitividad
  • ES:
    En este trabajo se realiza un análisis de las magnitudes más relevantes de la oferta turística española, haciendo una comparación con los principales destinos emergentes del Mediterráneo. Se efectúa también una revisión de los factores determinantes de la competitividad turística, con aplicación a España y a sus comunidades autónomas.
    EN:
    In this article we carry out an analysis of the most significant magnitudes of the Spanish tourist offering, making a comparison with the main emerging destinations in the Mediterranean. We also review the key factors in tourism competitiveness, with application to Spain and its autonomous communities.
  • Leer más
La política turística española en el actual contexto económico
  • ES:
    A las nuevas exigencias de la globalización, que abogan por un turismo que, arraigado en el conocimiento, apueste por lo sostenible, responsable y por la calidad, se une una compleja coyuntura internacional con evidente repercusión en los flujos turísticos. Este contexto representa un enorme reto para el consolidado liderazgo internacional del sector turístico español. Consciente de ello, la Administración turística española ha venido impulsando una serie de políticas desde el aro 2008 con objeto de proveer un marco adecuado para el desarrollo de los negocios turísticos y la necesaria modernización del sector.
    EN:
    The new demands of globalization, which supports a knowledge-based tourism oriented towards sustainability and responsibility, and the complexity of the current international environment, which has an evident impact on tourism flows, represent a challenge for the consolidated Spanish tourism sector leaders-hip. Aware of this, the Spanish tourism administration has been undertaking a set of policies since 2008 which aims at providing a suitable framework to develop tourism businesses and the necessary modernization of the sector.
  • Leer más
Generación y transferencia de conocimiento estadístico en turismo: La experiencia del Instituto de Estudios Turísticos
  • ES:
    El objetivo de esta colaboración es eminentemente descriptivo, y pretende difundir la actividad desplegada por el Instituto de Estudios Turísticos en el área de las estadísticas de demanda del turismo. Se detallan las tres operaciones básicas que lleva a cabo el citado centro: FRONTUR, EGATUR y FAMILITUR, por constituir el cuerpo central de la investigación turística de los flujos de viajes, gastos y componentes complementarios que induce la de-manda turística nacional e internacional en Es-pana. Su actividad se completa con otras intervenciones estadísticas y de investigación y documentación que explican su capacidad de generar y transferir conocimiento en el am-bito del turismo.
    EN:
    This a descriptive document which aims to disseminate the activities carried out by the Instituto de Estudios Turisticos (IET) regarding tourism demand statistics. The three basic operations performed by this Center are deeply explained (FRONTUR, FAMILITUR EGATUR) as they constitute the central structure for investigating the tourist travel flows, expenses and complementary components that induce the national and international tourism demand in Spain. The activity of the IET is complemented by other statistical, research and documentation actions that explain its ability to generate and transfer knowledge in the tourism field.
  • Leer más
La cooperación al desarrollo a través del turismo
  • ES:
    El turismo ha sido reconocido como una actividad de alto potencial en la promoción de crecimiento y mitigación de la pobreza en el mundo en desarrollo. Este artículo examina la cooperación española al desarrollo a través del turismo en el contexto global. La evidencia disponible revela que España lidera la cooperación basada en turismo, en línea con su condición de potencia turística mundial. Sin embargo, la participación del turismo en la cooperación es aún poco significativa, lo cual se explica por su complejidad y porque los países potencialmente receptores exhiben carencias para acoger proyectos que requieren una importante capacidad de gestión.
    EN:
    Tourism has been recognized as a high-potential activity in promoting growth and poverty alleviation in the developing world. This article examines the tourism-based Spanish aid for development in the global context. The available evidence shows that Spain leads the cooperation on tourism, in line with their status as world tourism power. However, the participation of tourism in cooperation is still not significant, which is due to its complexity and because the potential recipient countries exhibit shortcomings to host projects which require significant management capabilities.
  • Leer más
Comportamiento turístico de los residentes en España: Un análisis de la participación
  • ES:
    Un factor importante para predecir la demanda de turismo es conocer la tasa de participación de los individuos. En el caso de España, la participación de sus residentes está por debajo de la que presentan la mayoría de los países de su entorno. En este trabajo, utilizando datos de la Encuesta de movimientos turísticos de los españoles (Familitur), se lleva a cabo un análisis descriptivo de sus niveles y de la evolución de estos durante el periodo 2006-2009. Además, utilizando los micro datos de la Encuesta para el año 2009, se estiman los factores determinantes de la participación en turismo de ocio en general y en turismo de ocio al extranjero. Los resultados ponen de relieve el importante poder explicativo tanto de las características sociodemográficas de los individuos (genero, edad, estado civil, nivel de estudios) como de sus características laborales. Por t:Iltimo, también se encuentra que algunos factores de tipo geográfico (localización y población del municipio de residencia) son significativos a la hora de explicar la decisión de participación del individuo.
    EN:
    An important factor in predicting tourism demand is to find out the participation rate of individuals. In the case of Spain, the participation of its residents is below that presented by most of the countries in its surroundings. In this study, using the Spanish domestic and outbound tourism survey (Familitur), a descriptive analysis is carried out of its levels and the trends in these during the period 2006-2009. In addition, using the microdata of the Survey for 2009, we estimate the factors determining participation in leisure tourism in general and leisure tourism outbound. The results underline the significant explanatory power both of the sociodemographic characteristics of the individuals (gender, age, marital status, educational level) and of the employment characteristics. Finally, we also find that certain geographical factors (location and population of the town of residence) are significant when it comes to the individual’s decision to take part.
  • Leer más
Benchmarking de destinos turísticos: Diferencias de calidad del servicio según el proyecto turístico comercializado
  • ES:
    Los estudios de benchmarking en turismo se han centrado en comparar destinos similares sin considerar las diferencias según el producto turístico. Con el crecimiento de los destinos, se genera la necesidad de desarrollar una medida basada en el cliente. Por ello, este articulo trata de alcanzar una medida de bench- marking desde la perspectiva del turista y su aplicación al análisis comparativo entre destinos. El método de obtención de información ha sido mediante encuesta personal. Los resultados permiten afirmar que los elementos que determinan la calidad difieren según el tipo de destino considerado, lo que orienta la aplicación eficiente de recursos.
    EN:
    In tourism benchmarking studies have focused on comparing similar destinations without taking differences according to the tourism product into account. The increase in destinations has generated the need to develop a client-based measure. To this end, this article sets out to achieve a benchmarking measure from the standpoint of the tourist and its application to comparative inter-destination analysis. The method used for obtaining information is the personal interview. The results enable us to assert that the aspects that determine quality differ according to the type of destination considered, which acts as a guideline for the efficient application of resources.
  • Leer más
Turismo y ciudades en España. Dimensiones, tendencias y retos para la investigación
  • ES:
    En este artículo se analizan, en primer lugar, las principales dimensiones del turismo urbano en España, teniendo en cuenta en especial el papel de las principales ciudades con capacidad de atracción de visitantes. En segundo lugar, se plantean cuestiones relativas a los impactos generados por la puesta en valor de los recursos de la ciudad, el desarrollo de productos y experiencias específicas y los efectos del turismo sobre la dinámica urbana. Se apuntan, finalmente, dos líneas estratégicas de investigación sobre turismo urbano; en particular, el análisis de las prácticas de ocio de los visitantes en las ciudades y la evaluación de las políticas públicas de desarrollo turístico urbano.
    EN:
    In this article we first analyse the main dimensions of urban tourism in Spain, taking into special account the role of the main cities with ability to attract visitors. Secondly, we raise questions relating to the impacts generated by the value enhancement of the city’s resources, the development of products and specific experiences, and the effects of tourism on urban dynamics. Finally, we put forward two strategic lines of urban tourism research: in particular, analysis of visitor leisure practices in cities and appraisal of public urban tourism development policies.
  • Leer más
El turismo cultural en España: Un sector estratégico
  • ES:
    El objetivo principal de este estudio es realizar un análisis económico del sector de turismo cultural en España desde una triple perspectiva: dimensión y alcance, evolución y tendencias, y distribución territorial de su impacto. La metodología responde a un planteamiento clásico de análisis de un mercado específico por el lado de la oferta y de la de-manda, más dos apartados complementarios, uno de nociones previas sobre el significado y trascendencia actual del turismo cultural, y otro sobre evaluación y perspectivas del sector.
    EN:
    The main goal of this study is to conduct an economic analysis of cultural tourism in Spain from a three-fold perspective: size and scope, development and trends, and territorial distribution of its impact. The method employs a classical analytical approach of a specific market in terms of supply and demand, together with a further two complementary sections, one dealing with previous ideas concerning the meaning and current importance of cultural tourism, and another addressing an evaluation of the sector and exploring its future prospects.
  • Leer más
Turismo y espacios naturales protegidos: En búsqueda del beneficio reciproco
  • ES:
    El progresivo desarrollo y aumento de la calidad de vida producido en España durante las Ultimas décadas ha promovido, en línea con las sociedades más avanzadas, una creciente concienciación ecológica frente a las consecuencias negativas derivadas de la sobreexplotación de los recursos naturales, en general, y de la articulación de la actividad turística en áreas naturales especialmente vulnerables, en particular. En este marco, el presente artículo plantea y analiza la relación existente entre el turismo y la protección de espacios naturales, así como las oportunidades y limitaciones económicas y ambientales que de esta derivan, y más si cabe en un contexto en el que la demanda de experiencias recreativas en estas áreas ha aumentado sustancialmente en los Últimos tiempos.
    EN:
    In line with the most advanced societies, the progressive development and increase in the quality of life that has taken place in Spain during recent times has led to a growing environmental awareness in respect of the negative consequences stemming from the over-exploitation of natural resources in general, and of the development of tourist activity in especially vulnerable natural areas in particular. In this framework, this article sets forth and analyses the close relationship existing between tourism and the protection of natural spaces, as well as the economic and environmental limitations stemming from this, and even more so, if that is possible, in a context in which the demand for recreational experiences in these areas has risen substantially in recent times.
  • Leer más
Situación y perspectivas del turismo rural en España, estrategias de actuación
  • ES:
    En este artículo se realiza un estudio de la situaci6n y la evoluci6n del turismo rural en España partiendo de la revisi6n del concepto y del actual modelo turístico que ha estado condicionado por el desarrollo normativo de las comunidades aut6nomas. Se analiza tanto la oferta de turismo rural como la demanda, además de la estacionalidad de la actividad a través de la ocupaci6n, así como el empleo que genera el turismo rural. Finalmente, se recogen planteamientos y estrategias necesarios para un desarrollo de la actividad turística en el medio rural de forma sostenida y sostenible en el tiempo.
    EN:
    In this article we carry out a study of the situation and development of rural tourism in Spain, starting from a review of the concept and of the current tourism model, which is predetermined by the regulatory development of the autonomous communities. We analyse both the rural tourism supply and demand, besides the seasonal nature of the activity, by way of occupancy, as well as the employment generated by rural tourism. Lastly, we compile approaches and strategies needed for a development of tourist activity in the rural environment in a manner that is sustained and sustainable in time.
  • Leer más
Turismo pesquero: Experiencias en Europa y España
  • ES:
    Desde principios de 2000, la UE mantiene una línea de ayudas a proyectos de turismo pesquero. A lo largo de esta década, con el apoyo de la UE, se desarrollaron proyectos de turismo pesquero, en regiones de España y Europa, que sin embargo tuvieron una evolución desigual a causa de las dificultades para elaborar correctamente esta nueva oferta y, en el caso de España, también por la falta de un marco jurídico adecuado. En el artículo se describen y analizan los resultados y la evolución de estos proyectos, destacando los objetivos principales del apoyo comunitario, re-racionados con la diversificación de actividades y la reducción del esfuerzo pesquero, así como las motivaciones de las comunidades costeras y los impactos de esta oferta en el desarrollo local.
    EN:
    Since early 2000 the EU has maintained a line of grants to fishing tourism projects. In the course of this decade, with the support the EU fishing tourism projects have been carried out in regions of Spain and Europe, although their development has been inconsistent not only on account of the difficulties in implementing this new offering satisfactorily, but also because, in the case of Spain, of a lack of a proper legal framework. In the article we describe and analyse the results and the development of these projects, underlining the main aims of Community support, relating to diversification of activities and reduction in fishing effort, as well as the motivations of the coastal communities and the impacts of this offering on local development.
  • Leer más
Una visión general del turismo cinegético
  • ES:
    Tomando como punto de partida el periodo en el que la actividad cinegética adopta un rol recreativo, abordamos en el artículo una síntesis, a diferentes escalas, de una modalidad turística en auge, el turismo cinegético, que es ejemplo de la fragmentación del mercado turístico en función de las motivaciones. Con esta perspectiva, el articulo identifica los principales actores que intervienen en la actividad cinegética y tipifica las clases de cazado-res existentes en función de los desplazamientos, referenciándolas a escala supranacional, nacional (España) y regional (Castilla-La Mancha y Extremadura).
    EN:
    Taking as the starting point the period in which hunting activity has taken on a recreational role, in the article we undertake a synthesis, at different levels, of a kind of tourism that is on the increase, hunting tourism, which is an example of the fragmentation of the tourism market depending on motivations. With this outlook, the article identifies the main actors taking part in cynegetic activity and typifies the existing types of hunters in accordance with their movements, referencing them on a supranational, national (Spain) and regional (Castilla-La Mancha and Extremadura) scale.
  • Leer más
La competitividad de la empresa turística española: Efectos empresa, entorno y destino
  • ES:
    Este trabajo analiza los factores determinantes de la posición competitiva de la empresa turística española, a partir de una investigación empírica primaria con datos de 1.019 firmas a caballo de los aros 2009 y 2010. La mayor capacidad explicativa se encuentra en la dotación de competencias distintivas en intangibles. Aquellas empresas que siguen estrategias volcadas con la innovación también obtienen una mejor posición para competir en el mercado. En cuanto al efecto de las variables externas, la competitividad de la empresa turística española se ve influida positivamente por las oportunidades que ofrecen las imperfecciones de sus mercados y por la localización dentro de un destino turístico con una potente dotación de activos compartidos, pero no por el atractivo del entorno regional, trasluciendo la escasa envergadura de las ventajas comparativas y un marco institucional poco munificente.
    EN:
    This work analyzes the determinant factors of the competitive position of the tourist Spanish firm, from an empirical primary investigation with information of 1.019 enterprises collected along years 2009 and 2010. The major explanatory capacity is in the endowment of distinctive competences in intangible. Those companies that follow strategies overturned with the innovation also obtain a better position to compete on the market. As for the effect of the external variables, the competitiveness of the tourist Spanish company is seen influenced positively by the opportunities that offer the markets imperfections, and for the location inside a tourist destination with a powerful endowment of shared assets, but not for the attraction of the regional environment, which indicates the scanty importance of the comparative advantages and an institutional framework few munificent.
  • Leer más
Innovación en modelos organizativos: Un análisis a través de los dusters de turismo españoles
  • ES:
    El turismo es una de las principales actividades económicas de España, y está siendo afectado muy seriamente por la actual coyuntura económica internacional. En el contexto nacional esta situación se agrava, ya que se trata de un sector maduro que debe renovar-se para poder competir con otros mercados. Una de las vías que se pueden seguir para esa renovación se centra en la innovación de los modelos organizativos a través de las iniciativas de conformación de clúster. Este trabajo trata de explicar por qué existen clúster en turismo, los factores que inciden en su formación y su caracterización en el caso de los clusters turísticos nacionales, para concluir con las implicaciones que puede tener esta forma de organización empresarial.
    EN:
    Tourism is one of Spain’s main economic activities and it is being very seriously affected by the current international economic situation. In the domestic context, this situation is exacerbated as it is a case of a mature sector that has to be renewed in order to be able to compete with other markets. One of the paths that may be followed for that renewal is centred upon the innovation of organizational models through cluster-forming initiatives. This article sets out first of all to explain why clusters exist in tourism, the factors that affect their formation and their characterization in the case of domestic tourist clusters, and then concludes with the implications that may be entailed in this form of business organization.
  • Leer más
Evaluación del rendimiento de las empresas hoteleras con medidas de eficiencia y productividad: Análisis frontera no paramétrico
  • ES:
    El objetivo de este artículo es analizar los principales cambios que se han producido en el sector hotelero español y su incidencia sobre la eficiencia y la productividad total de los factores en el segmento de empresas hoteleras españolas auditadas. La evaluación del rendimiento se realiza mediante la metodología frontera no paramétrica, y la evolución de la productividad, mediante índices de Malmquist. Los resultados obtenidos muestran que, a pesar del esfuerzo inversor observado en el periodo y del crecimiento de la actividad en términos generales, se produce una disminución de la productividad total de los factores (TPF) motivada, principalmente, por el desfavorable comportamiento del cambio técnico.
    EN:
    The aim of this article is to analyse the main changes that have taken place in the Spanish hotel sector and their impact on the efficiency and total productivity of the factors in the segment of Spanish hotel companies appraised. Performance is assessed by means of the non-parametric frontier methodology and the trend in productivity by means of Malmquist indices. The results obtained show that, in spite of the investment effort and the growth of the activity in general terms, a decline is taking lace in the total productivity of the factors (TPF) brought about, mainly, by the unfavourable behaviour of technical change.
  • Leer más
Competitividad y retos organizativos futuros de las PYME hoteleras españolas
  • ES:
    En el presente trabajo, una vez que se han conceptualizado las PYME hoteleras en España, se ha efectuado un diagnóstico de la competitividad de estas empresas, evidenciando las principales debilidades que deben superar (financieras, operativas y comerciales) y los principales retos organizativos a los que se de- ben enfrentar (flexibilidad y aprendizaje organizativos). Mientras que el primer grupo de debilidades son consustanciales a su dimensión, las de índole operativa, las comerciales y los dos retos pueden ser perfectamente abordables y subsanables a través de un adecuado diseño organizativo basado en una estructura organizativa denominada Hiperred.
    EN:
    In this article, after conceptualizing the hotel SM Es in Spain, we have made a diagnosis of the competitiveness of these companies, pointing out the main weaknesses that they have to overcome (financial, operational and commercial) and the main organizational challenges that have to be faced (organizational flexibility and learning). Whilst the first group of weaknesses is consubstantial with their size, those of an operational kind, the commercial ones, and the two challenges may be readily addressed and remedied by way of a proper organizational design based on an organizational structure known as the hypernetwork.
  • Leer más
Determinantes de la elección del modo de entrada de las hoteleras españolas en mercados foráneos
  • ES:
    El proceso de internacionalización del sector hotelero español se encuentra en constante dinamismo y evolución, tanto en términos cuantitativos como cualitativos. En el presente estudio, partiendo de las teorías de coste transacción y de capacidades organizativas, se serían los determinantes de la elección del modo de entrada a destinos foráneos de las hoteleras españolas durante el periodo 2000-2008. Con este fin, se realiza un estudio longitudinal de datos de panel con 4.662 observaciones que analiza dichos determinantes en un modelo de decisión bietapica, así como las diferencias en los modos de incursión internacionales entre los establecimientos urbanos y los vacacionales, el papel de las similitudes lingüísticas o la relevancia cada vez mayor de las sinergias empresariales con inmobiliarias y constructoras españolas. El estudio introduce también en el análisis aspectos de la teoría secuencial y su derivación en la formación de redes empresariales.
    EN:
    The internationalization of the Spanish hotel sector is a process characterized by a constant dynamic and evolution, both quantitatively and qualitatively. In this study, based on the transaction costs theory and the resource based view, we highlight the determinants of entry mode choice of the Spanish hotel industry during the period 2000-2008. To this end, a longitudinal analysis of panel data with 4,662 observations, in a two-stage decision model, examines the differences in the ways of international expansion between urban and leisure hotels, the role of the linguistic similarities or the increasing relevance of business synergies with Spanish real estate and construction firms. The study also introduces aspects of sequential theory and its extension in the networking business.
  • Leer más
Funcas

Think tank dedicado a la investigación económica y social

Contacto
C/ Caballero de Gracia, 28 | 28013 Madrid, España
+34 91 596 57 18 | funcas@funcas.es
Síguenos
Send this to a friend