Déficit presupuestarios e instituciones presupuestarias

Déficit presupuestarios e instituciones presupuestarias

Fecha: julio 1996

Autores: Alberto Alesina, Roberto Perotti

Papeles de Economía Española, N.º 68 (1996)

ES:
Mediante la discusión de la bibliografía teórica y empírica que se encuentre disponible, el presente artículo analiza la influencia que ejercen los procedimientos e instituciones presupuestarios en los resultados de los Presupuestos. Las instituciones presupuestarias incluyen normas procedimentales y leyes de presupuesto equilibrado. Valoramos de manera crítica las contribuciones en este campo y sugerimos varias cuestiones abiertas y no resueltas. También examinamos las demostraciones empíricas procedentes de estudios sobre muestras de países de la OCDE, de Latinoamérica y de los estados norteamericanos.
EN:
This paper studies the trends in the debt of Spain's territorial governments over the past ten years. It uses as its framework of analysis the reasons adduced bythe theory of fiscal federalism to set limits on the growth of non-central governments, the enforcement of these limts in Spain and their possible influence on current debt levels.By discusing the availabel theoretical and empirical literature, this paper argues thatbudget procedures and budget institutions do influence budget outcomes. Budget institutions include both procedural rules and balanced budget laws. We criticallyassess theoretical contributions in this area and suggest several open and uresolved issues. We also examine the empirical evidence drawn from studies on samplesof OECD countries, Latin American countries and US states.

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